Potje regenwormen met kamelenrijders. - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Celine Castel - WaarBenJij.nu Potje regenwormen met kamelenrijders. - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Celine Castel - WaarBenJij.nu

Potje regenwormen met kamelenrijders.

Blijf op de hoogte en volg Celine

29 September 2012 | India, Jaisalmer

Gisteren teruggekomen van een tripje op een kameel in de woestijn. Het was echt geweldig! We werden eerst naar het vertrekpunt gebracht met een jeep Daar aangekomen stonden onze 2 kamelen en kameelrijder Isra al klaar. Klaar om de woestijn in te gaan. Hobbel hobbel op de kameel.

Het landschap is nog vrij groen. Er zijn wat boompjes en struikjes. We hebben even kort gepauzeerd bij een schitterend blauw meertje, om even de kamelen te laten bijtanken.

In de middag hebben we een lange pauze gehouden. Het is dan te warm om verder te gaan. De kamelen werden op slot gezet door hun voorpoten aan elkaar vast te binden. Op deze manier kunnen ze niet wegrennen en kunen ze stapsvoet wat rond grazen. We grappig om te zien hoe zij kamelen op slot zetten. Er werd een kleedje klaar gelegd onder een boom in de schaduw, waar we op konden zitten chillen. Ondertussen heeft Isra met twee andere kamelenrijder op een vuurtje een heerlijk maaltje voor ons gekookt. Heerlijke chapati met een groente curry.

Nadat we gegeten hadden hebben we de heren uitgenodigd om het spelletje regenwormen met ons te doen. Dit was een groot succes! De kamelenrijders houden wel van een spelletje en zijn hierin erg fanatiek. Het leukste vinden ze om elkaar uit te dollen. Tegen ons zijn in het begin netjes en durven dit dan niet bij ons te doen. Maar later in het spel was dit geen probleem meer. De stille kamelenrijder had gewonnen. Het was tijd om weer op de kamelen te zitten en verder te gaan.

De andere twee kamelenrijders gingen een andere groep halen. Het laatste stuk hebben we met Isra gedaan. Isra vertelt dat hij 16 jaar kamelenrijder is. Hij heeft zelf een eigen kameel gehad maar die is helaas ziek geworden en overleden. Een kameel kost zo rond de 400 euro. Marijn en ik willen een project oprichten met kerst 'Geef Isra zijn eigen kameel'. We willen geld inzamlen om zo een kameel aan hem te doneren. Tv willen we ook in betrekken. Een leuk item van de kerst dachten wij zo ;).
Voor hem is dit heel veel geld en moet hij hard voor sparen.
Kamelenmelk schijnt erg voedzaam te zijn. Je zou er alleen van kunnen kunnen leven.
Tijdens de desertfestival doet hij mee aan kamelenracen en speelt hij kamelen polo. Kamelenpolo lijkt me erg grappig om te zien!

Marijn en ik willen ook graag kamelenrijder worden. Een beetje op een kameel zitten, touristen vermaken, lekker koken. We besluiten om te ruilen van baan. Wij nemen de baan van kamelenrijder en hij mag dan kinderen opvoeden. Dit lijkt hem een goed plan. Hij zou graag uit India willen vertrekken. Hij verteld geen vrouw te hebben. Hij wil niet trouwen, omdat hij dan uitgehuwelijkd wordt en niet weet wat voor vrouw hij gaat krijgen. Voor hem is dit hetzelfde als de gevangenis. Hij zou graag het leven willen hebben wat wij in het westen hebben en hierin je eigen keuzes in willen maken.

We komen dieper de woestijn in en zien de zandduinen in de verte. De Pakistaanse grens was ongeveer 30 km van ons verwijderd. Isra vertelt dat de grens streng bewaakt wordt. Wanneer je er ongevraagd de grens overgaat kan je neergeschoten worden. Ik vraag hoe de verhoudingen zijn tussen de Pakistanen en Indiase mensen. Hij zegt wel contact te hebben met de mensen uit Pakistan en af en toe op bezoek te gaan. Maar dat de mensen in Pakistan erg ongelukkig zijn door de onderdrukking en je maar beter in India kan wonen.

Na een dag rond gereden te hebben komen we aan op het kamp midden in de zandduinen. De zandduien zijn niet zo heel groot. Op het kamp aangekomen, waren andere kamelenrijders voor ons aan het koken. We werden verwelkomd met een soort van Indiase chips. Het leek wat op Nibbits, ook dezelfde kleuren en smaak. Er was daar ook iemand die drankjes verkocht. Isra vertelde dat deze man geen geld heeft voor een huis. Hij is door zijn ouders het huis uitgezet omdat zijn vrouw niet klikte met zijn oudere broer en schoonzus. Of dit echt zo is, blijft altijd de vraag. Het kan ook zo zijn dat dit een verkooppraatje is. Maar aan de andere kant zijn het wel dingen die hier in India gebeuren. Maar goed wij hebben twee colaatjes bij hem besteld. Hij vroeg gelijk of we ook een biertje aan Isra wilden geven. Geen probleem natuurlijk! Wanneer we vroegen of het biertje lekker was leek Isra niet echt te weten waar over het ging maar zei maar dat het lekker was. Even later in het gesprek komen we er achter dat hij helemaal niet drinkt. Maar goed ik hoop dat de drankjesverkoper iets leuks met het geld doet!

Onze bedden werden opgemaakt in de open lucht en het eten was weer verrukkelijk. Ondanks dat ik last van mijn buik had, kon ik het niet laten om ervan te eten. Vooral de yoghurtcurry was erg smaakvol.

Er waren ook een groep Australiers. We waren eigenlijk eerst van plan om daar mee te hangen. Maar aangezien er maar net een hoi van af kon, hadden wij zo iets van laat maar hangen! Daarbij vonden we het veel gezelliger met de kamelenrijders! Dus hebben we weer de kamelenrijders gevraagd om een potje regenwormen te doen en of zij voor ons wilde zingen en dansen. Dit leken ze in eerste instantie wat af te houden. Maar even later komen ze toch aan om een potje regen wormen met ons te spelen. Wij wilden natuurlijk eerst een liedje en een dansje. Isra leek niet echt te durven en zocht allerlei excuses om dit niet te hoeven doen. Gelukkig was Donkey minder verlegen en zong een mooi slaapliedje voor ons. Nadat dit prachtige live concert zijn aan het regenwormen geslagen.

Tijdens het spel ontstonden er opeens twee teams. Marijn en Isra VS Donkey en Celine. Al snel werd het regenwormen at the India way! Er werd lekker vals gespeeld en wanneer iemand af was werd die hard uitgelachen. "You die quikly". Had een van ons team gewonnen was het een groot feest. Echt fantatsich!

Na een paar potjes gespeeld en elkaar uitgedold te hebben, was het tijd om te gaan slapen. Nou ja slapen...... Wij hadden het geluk (not) dat we twee 'waak' honden bij ons bed hadden die heel de tijd aansloegen om niks. Heel de nacht hebben zij bij ons bed zitten janken. Dus veel geslapen hebben we niet. Maar een voordeel is wel dat we hebben kunnen genieten van een prachtige sterrenhemel boven ons bed en een schitterende zonsopgang! Rond 6.00 werden we gewekt en kregen we ontbijt op bed en werden de kamelen weer opgezadeld. Nog een paar uurtjes op de kameel en ons avontuur was afgelopen.

Isra en Donky willen we verschepen met een kameel en andere spullen uit india in een container. Isra willen we als kok en kamelenchauffeur. Onze auto verkopen we en gaan voortaan op een kameel naar ons werk. Donky nemen we mee voor de entertainment, spelletjes, dansen, zingen....

Maar wat hebben we genoten! Het zijn de vellen op mijn bips en de spierpijn dik en dwars waard! Tochtje om nooit te vergeten!

Morgen vertrek ik in mijn eentje naar Leh en zal daar een week verblijven. Ben benieuwd of ik veel last zou hebben van de hoogte ziekte. Spannend!!!

• 29 September 2012 - 15:10

Mam En Pap:

Dank je Celine voor je verslag. is voor ons genieten om dit te lezen. Alleen weten we niet wat regenwormen betekent. We willen wel mee doen met de kerst met de actie een kameel voor Celine; mooie fotos celine ! nog een een leuk verblijf in Leh. Hoop dat je niet te ziek wordt en dat je mooie wandelingen in de bergen kan maken. Dikke kus.

• 29 September 2012 - 16:46

Sanne:

Haha grappig je hebt er nu twee indiase vrienden bij! Mooi uitzicht zeg en mooie foto's!!! Goede reis en ben benieuwd naar je volgende verhaal!xxxxx

Cees & Corry:

Wat een belevenissen! leuk om je te volgen Celine! Een goede reis verder en we blijven je volgen.

• 30 September 2012 - 09:36

Marjolein:

Hi Céline, ip het terrein is er vast ook wel een pakeerplaats voor een kameel ik zie dat wel zitten ;-). Super hé zo'n tocht. Geniet van je avontuur.

• 03 Oktober 2012 - 11:51

Rosy En Rob:

Wat leuk je " reportage " te lezen ! Mooi foto´s ook ! Goede reis verder. Bisous

• 10 Oktober 2012 - 13:34

Annemarie:

Haha hilarisch verhaal ;-). Oh en ik wil voortaan ook wel per kameel naar werk enzo.