Metropolis VPRO - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Celine Castel - WaarBenJij.nu Metropolis VPRO - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Celine Castel - WaarBenJij.nu

Metropolis VPRO

Door: Celine Castel

Blijf op de hoogte en volg Celine

26 Maart 2014 | Mongolië, Ulaanbaatar

Een van mijn opdrachten bij het tvstation was contact leggen met Nederlandse Tv station om te vragen of we programma's uitkunnen wisselingen. Ik had er een beetje een hard hoofd in want ik denk niet, met alle respect, dat Nederlandse TV station op hun programma's zitten te wachten.

Maar goed, ik had toch niks te doen dus ik dacht een mailtje sturen kost niks. In de mail heb ik gevraagd naar oude programma's in de hoop van hogere kans van slagen. Hoe grappig zou het zijn als 'Boer zoekt vrouw' op de Mongoolse tv kunnen krijgen. Aangezien er veel boeren zijn in Mongolie, zou het wel leuk zijn als ze het boerenleven in Nederland konden zien. Verschillende slijmmailtjes gestuurd naar o.a. KRO, AVRO,SBS, EO, BNN, VPRO , etc. en toen afgewacht op de afwijzende mailtjes.

Maar tussen de afwijzende mailtjes had ik opeens beet! De VPRO met het programma Metropolis was geinteresseerd om met Royal TV samen te werken. Metropolis is een programma wat gaat over verschillende culturen. Ze hebben over de wereld verschillende correspondenten die aan de hand van een onderwerp een reportage maken over de gebruiken in hun eigen land. Een correpondent in Mongolie hadden ze nog niet, dus vandaar de vraag of Royal TV hierin wat kan betekenen.
Dus ik gelijk naar mijn supervisor en daarna gelijk naar de directeur met dit fantastisch nieuws. Natuurlijk waren ze hier erg blij mee. Want wie wil er niet op de Nederlandse tv komen met je reportage. En als zij reportages zouden afleveren mochten ze het programma Metropolis uitzenden.

Maar correspondent bij Metrpololis word je niet zomaar. Ten eerste wilden ze graag meer weten over het tv station. Dat wilde ik eigenlijk in het begin van mijn project ook weten. Wat voor programma's ze maken wat de doelgroep is, etc. Of ik wat programma's mocht zien. Maar daar nooit echt antwoord op gekregen. Waarom? Geen idee. Maar twee weken voor het einde van mijn project ben ik er achter gekomen bij wat voor TV station ik werk. Beter laat dan nooit zeg ik dan maar.
Er zaten echt wel interessante programma's tussen, zoals een realityserie over een gevangenis. Royal TV is een tv station wat zich richt op jonge mensen uit een lagere sociaal economische klasse en de visie is kijken naar de mogelijkheden en talenten van mensen. Beetje jammer dat ik me bezig heb gehouden met o.a. roddels van Justin Bieber. Ze hadden me goed kunnen gebruiken met de sociale programma's. Maar goed, misschien komt het ook wel doordat de enige die Engels spreekt entertainment doet en degene die de sociale programma's doet geen Engels spreekt.

Nadat ik de organisatie had beschreven wilden ze graag een showreel. Een showreel is een filmpje van een paar minuten waar ze hun beste werk laten zien. We hadden de showreel vrijdag beloofd op te sturen. Maar het is nog steeds niet af.

Naast de showreel moesten we onderwerpen pitchen. Dit houdt in dat je vanuit een lijst met onderwerpen interessante items moet maken. Als eerste pitch hadden we gekozen voor Foreigners. Daar wilde ik graag Bert die samen met zijn Mongoolse gezin in een ger woont gebruiken. Gek genoeg vonden ze dit niet interessant genoeg. Was hier wel verbaasd over. Andere onderwerp hadden we gekozen voor 'Thanks God it's Friday'. Hier had ik het uitgaansleven van Mongolie beschreven; karaoke, nachtclubs, afterparty in hotel en dronken alleen op straat is naakt in de gevangenis. Ook deze topic was niet goed genoeg. Het laatste onderwerp was wel interessant. Wanneer mensen alleen dronken overstraat lopen, worden ze meegenomen naar het politiebureau en naakt in de cel gestopt. Wanneer ze weer nuchter zijn mogen ze weer naar huis. Deze maatregel is om anderen en zichzelf te beschermen. Alleen het probleem was met dit onderwerp is dat dit niet alleen met op vrijdag gebeurd. En het onderwerp moet echt met vrijdag te maken hebben.
Bij het onderwerp Hitler/Nazies hadden we gekozen voor een extreme nationalistische groep die Chinezen haten. En vooral Mongoolse meiden die met Chinezen gaan. Zij zoeken die meiden op en scheren hun hoofd kaal. Deze groep voelt zich in zijn eer aangetast dat deze meiden met Chinezen gaan. Dit onderwerp was wel interessant maar het moest echt met Nazi's of Hitler te maken hebben.

Helaas was de pitch niet goed genoeg. Maar gelukkig kregen we nog een kans om de pitch te verbeteren.

Het werd het onderwerp de varken. In eerste instantie was het varken geen interessant onderwerp, niks bijzonders over te vertellen. Maar in de vergadering kwam er toch een interessant verhaal uit. In Mongolie geloven ze dat varkensmelk helpt tegen alcoholisme. Het varkensmelk moet wel gegeven worden aan degene zonder dat hij het weet. Door het drinken van varkensmelk zal degene minder drang krijgen om alcohol te drinken.
Daarnaast is varkensvlees erg duur. En wordt vooral verkocht aan Koreaanse restaurants. Nou zou je denken dat er veel varkensboeren zouden zijn, omdat het 2 keer meer opleverd dan bijvoorbeeld rundvlees. Maar de Mongolen zijn traditiegetrouw. Zij houden 5 soorten dieren; paard, geit, rund, schaap en kameel. De varken is niet gebruikelijk om te houden.

Gelukkig was dit onderwerp wel interessant genoeg. En nu moeten ze een profielschets van de hoofdpersoon hebben en een soort van storyboard. Toen ik dit aan mijn super visor vertelde moest ze wel even zuchten. Ze vindt het wel een gedoe allemaal. Ze wil gewoon de reportage maken. Maarja de Nederlandse TV stelt toch andere eisen dan hier Mongolie.
Mijn supervisor heeft eigenlijk geen journalistieke opleiding. Ze heeft ook nooit gesolliciteerd of CV moeten schrijven. Royal Tv had gevraagd of ze Engels kon en ze was aangenomen. En nu worden er toch hogere eisen gesteld.

Ondertussen hebben ze mij ook gevraagd om langer te blijven om hun hiermee te helpen. Ze willen mij voor een half jaar houden. Onderdak zouden zij voor mij regelen en ik zou een vergoeding krijgen om te kunnen eten. Hartstikke leuk dat ze vragen natuurlijk! Maar half jaar is wel lang. En daarbij moet ik het eerst allemaal even zien hoe het gaat lopen. Mongolen zijn net zo veranderlijk als het weer. Dus het kan ook zo zijn dat zij er nu weer anders overdenken.

Ik ben benieuwd of aan de eisen van Metropolis willen voldoen en of we een goede reportages kunnen maken. Het is echt best moeilijk om goede reportages te maken.

Zondag vertrek ik naar Beijing en daarna zie ik wel waar ik naar toe ga en hoelang ik in China blijf. Mocht het Metropolis programma doorgaan en ze willen graag mijn hulp dan ga ik terug naar Mongolie om hen te helpen. Voor mij is dit ook erg leerzaam. Maar mocht het er niet in zitten dan ga ik lekker reizen, naar waar de wind mij brengt!




  • 27 Maart 2014 - 05:58

    Annemarie:

    Woyooo echt te gek!! Dat heb je goed voor elkaar! Ben echt benieuwd of ze er voor gaan, zou wel super zijn en wat een mega ervaring voor jou. Zowel tof als leerzaam. Je vorige verhaaltje was ook leuk, heb 2 keer geprobeerd reactie achter te laten, maar dat lukte niet. Oh ik genoot helemaal mee; berg beklommen met Loes de hond, achterop een motor en Hollandse pot in een ger, fantastisch. Ben wel benieuwd, net als Jos Lammers) naar hoe Loes terug is gekomen. Ook met de motor? ;-) Have fun in Beijing! Xx

  • 27 Maart 2014 - 06:08

    Celine Castel:

    Thnx! Ja we gaan het zien hoe het allemaal gaat lopen.
    De hond is te voet naar huis gegaan. En is daar ook goed thuis gekomen. Honden weten vaak de weg terug naar huis. Dus het is helemaal goed gekomen met de hond!
    Zijn jullie al in Indonesie?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 16 Sept. 2012
Verslag gelezen: 21534
Totaal aantal bezoekers 43567

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Mongolie en China, Filipijnen en Japan trip

16 September 2012 - 31 December 2012

Trip Noord- India

Landen bezocht: