Geduld is een schone zaak. - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Celine Castel - WaarBenJij.nu Geduld is een schone zaak. - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Celine Castel - WaarBenJij.nu

Geduld is een schone zaak.

Door: Celine Castel

Blijf op de hoogte en volg Celine

23 Februari 2014 | Mongolië, Ulaanbaatar

Vanaf zaterdag zit ik al 3 weken in Mongolie. De tijd gaat snel, maar aan de andere kant ook weer niet. Doordat je zoveel meemaakt en indrukken opdoet, lijkt het of je al veel langer zit; uitreiking mini oscars op een kinderkamp, nieuwe opdrachten op het werk, en het bijwonen van opnames. Maar aan de andere kant wil ik nog zoveel dingen doen hier dat het ook weer kort lijkt. Een goede test dus voor mijn geduld!

Bij de Royal Tv heb ik wat opdrachten erbij gekregen. Het is de bedoeling ik het wereldnieuws en de billboard moet gaan presenteren. Daarnaast moet ik contact gaan zoeken met Nederlandse TV omroepen met de vraag of ze willen samenwerken en programma's uit willen wisselen.
Ik moet organisaties benaderen of zij mensen met een beperkingen willen helpen met het bieden van hulpmiddelen.
Ow ja en natuurlijk meehelpen met het maken van een korte film. Klinkt leuk allemaal alleen is er tot nu toe nog niet veel van gekomen. Of misschien wil ik te snel gaan, dat kan natuurlijk ook.

Het voorbereiden van het wereldnieuws is interessant om te doen. Het is de bedoeling dat ik elke dag 5 nieuws items pak om die vervolgens te gaan presenteren in het Engels. Op een internationale nieuwssite, 'The voice of America' kan je per werelddeel het nieuws volgen. 2 items moeten over Azie gaan, 1 item over een ander werelddeel, 1 item over Technology en als laatste een item over de ontwikkelen op gezondheidsgebied.
In het begin is het best moeilijk om de teksten in het Engels te herschrijven. Zoveel ervaring heb ik niet met schrijven en zeker niet in het Engels. Maar ik moet zeggen dat het me steeds beter af gaat. Op deze manier blijf ik goed op de hoogte over wat voornamelijk zich in Azie afspeelt. Je merkt dat het per land/werelddeel verschilt wat voor nieuws je voorgeschoteld krijgt.

Voor de Billboard top 10 moet ik de Amerikaanse top 10 van de hitlijst presenteren met daarbij de laatste roddels/weetjes over de artiesten. Het is de bedoeling dat ik eerst ga oefenen voor de camera. Maar ja van het oefenen komt er helaas niks van. We zijn al anderhalve week verder en heb nog niks kunnen oefenen. Iedere keer komt er wat tussen. Maar eigenlijk ook wel beter, want ik vind het eerlijk gezegd ook wel spannend om in het Engels nog wel te presenteren. Dat wordt lachen, het wereldnieuws presenteren met een 'Dutch' accent. Maar goed, op zich wel een leuke ervaring als dit doorgaat.

Net als de andere twee opdrachten waar ik contact moet gaan zoeken met Nederlandse tv omroepen en Nederlandse hulporganisaties moet ik nog even geduld hebben. Om een beter beeld van Royal tv te krijgen heb ik gevraagd of ik programma's mag zien en voornamelijk de programma's die ze willen gebruiken om uit te wisselen. Ze hebben een programma over Mongolen met een beperkingen. Aan de hand van dit programma willen ze dat ik contact ga zoeken met hulporganisaties in Nederland die hopelijk iets voor deze mensen kunnen betekenen. Ze zijn nog bezig met de engelse ondertiteling er onder te zetten. Dus ook hier kan ik pas verder als ik de programma's heb gezien. Ik moet natuurlijk wel weten over wat het gaat, anders kan ik het ook niet voor ze verkopen.

Wat betreft de korte film eigenlijk ook hetzelfde verhaal. Ik heb er nog niks over gehoord en weet ook net wat mijn rol hierin zal zijn. Ik heb wel al wat filmfestivals voor ze uitgezocht war ze eventueel de film naar toe kunnen sturen.

Voor de rest mag ik opnames bijwonen. Vorig weekend mocht ik mee voor een opname van de talentenshow 'Superstudent' naar een kinderkamp buiten Ulaanbaatar. Daar werd de uitreiking gehouden van mini oscars voor multi getalenteerde Mongolen die, naast dat zij goed scoren op de Universiteit, ook nog eens een ander talent hebben. In dit geval was het talent het maken van een korte film.

Het is gebruikelijk dat kinderen/jongeren in de vakantie naar een kinderkamp gaan. Je kan het vergelijken met Scouting. Kinderen gaan dan een week van huis op kamp en krijgen dan allerlei activiteiten aangeboden.
Het gebouw van het kindercentrum voelt lekker sovjet aan. Nadat we onze spullen in de mooie sovjet slaapzaal hebben gezet is het weer wachten. Op de muren zie je muurschilderingen van verschillende cartoon en sprookjesfiguren. Veel bekende figuren waren er te zien zoals Mickey Mousse, etc. Maar ook russische sprookjes figuren! Pas einde van de middag begin de avond zijn de opnames. Dus je raad het al…….. wachten.

Ik had nu wel de tijd om mijn nieuwe groothoeklens uit te proberen. De cameramannen waren wel onder de indruk van mijn camera en lens. Heb wel wat punten gescoord bij ze. Ze rukten nog net niet mijn camera uit mijn handen. Bij Royal Tv wordt er veel gefilmd met een spiegelreflexcamera. Het voelde wel een beetje raar dat ik een beter camera heb dan hen.

In de avond heb ik genoten van de kinderdisco. Echt geweldig om de Mongolen te zien dansen. Het gaat namelijk als volgt: de kinderleidster gaat midden in de kring staan en laat zijn hoe er gedanst moet worden. De meest sufste dansjes heb ik voorbij zien komen. Erg vermakelijk! De polonaise heb ik ook voorbij zien komen. Hilarisch!

Na de disco was het tijd voor de uitreiking van de Mini Oscars. Bij binnenkomst op de rode loper werden de studenten in hun beste pak/jurk geïnterviewd. In de zaal werden de films getoond. Ik moet zeggen dat er best goede films tussen zaten. Vervolgens kwam de ontknoping wie de oscars had gewonnen.
Na deze lange dag was ik helemaal gesloopt en was ik blij naar mijn bed te kunnen. De volgende dag werden we al om 7.30 door akela uit bed getrommeld voor het ontbijt.

De opnames zijn wel leuk om bij te wonen. Wat jammer is dat ik niks van de taal begrijp en het op een gegeven moment erg saai word. Er is niks vermoeiender om in een omgeving te zitten waar je de taal niet verstaat. Je weet totaal niet wat er gaat gebeuren. Het enige wat je hoort is dsncjkdsfherahero'Celine'ejfoehfi haha. of dkcjdoiihjarofj'facebook'dcsofha. Nu begin ik er langzaam aan te wennen. Maar nooit gedacht dat het zo lastig zou zijn. Je wordt ervan bewust dat taal erg belangrijk is in het contact met mensen maar ook in het begrijpen van je omgeving.

Het is veel wachten en geduld hebben. Wat denk ik ook wel typisch mongools is. Ik mocht een keer mee voor een opname over auto's. Hier hebben we bijna een uur in de auto voor niks gewacht, omdat ze nog aan het lunchen waren.
En wanneer ze zeggen 'kom we gaan!' Dan is het nog 5 minuten of langer wachttijd. Nu weet ik het en sta ik niet meer een kwartier lang ingepakt en al te wachten.

Kortom geduld is hier een schone zaak!

  • 23 Februari 2014 - 19:59

    Angelina :

    He vrouwke! :-)
    Nou nou nou....het lijkt wel of ze in jou een wereldredder zien! :-)
    Wat ze jou allemaal niet willen laten doen...!!
    Maar eerlijk gezegd zijn de contacten met de omroepen en hulporganisaties voor hun het meest van waarde.
    Even mijn gevoel over dit aan jou kwijt....zou ik nl in levende lijve ook hebben gedaan... :-)
    ......Maar kan het niet zo zijn dat ze je voor de rest maar een beetje bezig houden...??
    Ze weten dat je niet voor eeuwig blijft en om je dan allerlei programma's te geven op tv....zet bij mij vraagtekens???
    Snap je een beetje wat ik daarmee bedoel?
    Ik bedoel er nl niet mee dat jij daar niet geschikt voor zou zijn. Het lijkt me zelfs geweldig om te zien! :-)
    Het is maar een gedachtegang wat ik over me heen kreeg. :-)

    Maar wat is het anders hè als je taal niet begrijpt. Ik heb dat hier ook met Spaans...nee dat heb ik nog steeds niet onder de knie. :-)
    Ik heb het op het werk een stuk makkelijk want daar spreek ik gewoon Nederlands, Duits en Engels. Maar sinds 4 maanden woon ik in een echt Spaans dorpje waar ze alleen Spaans spreken en daar voel ik me de mongool! :-)
    En hoe zelfstandig ik was in Nederland....hier moet ik overal hulp bij vragen. Zelfs voor het afluisteren van berichten!
    Dat kan echt frustrerend zijn... Auto kapot, dan bracht ik hem naar de garage en dan was hij de volgende dag klaar.
    Hier...moet je weer iemand kennen die weer iemand kent en dan is morgen...altijd een week later!
    Ook ik moet hiermee veel geduld hebben! :-)
    En vertel me niets van wachten....mijn werk bestaat uit wachten!
    Wachten tot er eindelijk eens Nederlander zijn zodat ik kan gaan werken.

    Grappig dat ik zoveel dingen in jou verhaal herken! :-)
    Maar voel je je er wel een beetje op je gemak en al een beetje thuis?

    Dikke X Angelina.

  • 24 Februari 2014 - 04:23

    Celine Castel:

    Zo denk ik er ook over Angelina. Maar goed kan het altijd proberen. Zij weten dat ik er tijdelijk ben. Ik laat het maar op me afkomen. Ze kunnen gebruik van me maken in de tijd dat ik er ben. dus het is ook een beetje aan hen vind ik.

    Ja dat afhankelijke is echt verschrikkelijk ja hahah. Ik voel me zo afhankelijk van mijn super visor omdat zij wat engels kan. en iedere keer moet vragen wat er word gezegd.

    Of ik me thuis voel is iedere keer weer verschillend. Soms wel en voel ik me wel betrokken met ze. Maar soms ook niet en voel ik me echt een buitenstaander. Heerlijk die mood swings hahah

    We fijn dat het herkenbaar is. we begrijpen elkaar ;)

  • 26 Februari 2014 - 19:23

    Angelina:

    Denk maar zo.....hier ga je wel heel sterk van worden! :-)
    Dikke X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 16 Sept. 2012
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 43564

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Mongolie en China, Filipijnen en Japan trip

16 September 2012 - 31 December 2012

Trip Noord- India

Landen bezocht: