Het begin van het avontuur - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Celine Castel - WaarBenJij.nu Het begin van het avontuur - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Celine Castel - WaarBenJij.nu

Het begin van het avontuur

Door: Celine Castel

Blijf op de hoogte en volg Celine

02 Februari 2014 | Mongolië, Ulaanbaatar

Al een tijdje was ik opzoek naar werk in het buitenland. Na wat rond gegoogled te hebben kwam ik op een site waar je vrijwilligerswerk kon doen bij een journalistiek project. Aangezien ik graag een opleiding journalistiek wil gaan volgen, was de keuze opeens snel gemaakt. Dit was een perfecte mogelijkheid om kennis te maken met de journalistiek gecombineerd met een interessant land.

Maar ja, in welk land ga ik het project doen? Togo? Senegal? Franstalige landen om mijn Frans op te halen. Of Ethiopie en Tanzania? Mooie interessante landen om te reizen.
Daarnaast kon je kiezen tussen krant, radio en/of tv. Het werd het journalistiek project tv, dus zo vielen er gelukkig heel wat landen af. Toen werd het Jamaica vs Mongolie. Na veel vrienden lastig gevallen te hebben met wat ze zouden kiezen, heb ik uiteindelijk een keuze kunnen maken.

Mongolie:
Het land van de nomaden; mensen die houden van rond trekken en vrijheid, net als ik.
Het land van veel ruimte en oneindige vlakte; heuvels, steppe en woestijn
Het land van Chingiss Khan en zijn navolgelingen die van 1206 tot 1227 het een na grootste imperium hadden in de gehele wereldgeschiedenis.
Het land wat in handen is geweest van de Chinezen en de Russen.
Het land met extreme temperaturen; - 40 in de winter en 40 garden in de zomer.
Het land met het aparte eten met veel vlees en melk.
Het land wat door onder andere zijn grondstoffen op dit moment erg booming is en zich economisch aan het ontwikkelen is.

Kortom een land waar ik nieuwsgierig naar ben. Ik ben benieuwd hoe de mensen daar leven. Het plaatje van een Mongoolse traditionele nomade is bekend. Maar leven ze allemaal in een gerretje met een jak op de hei? Of dragen ze hier ook gewoon een spijkerbroek en luisteren ze ook naar dezelfde muziek als ons?
En hoe voelt nou eigenlijk -25 graden?

Na besloten te hebben om 2 maanden naar Mongolie te gaan, heb ik ook maar gelijk om mijn appartement op te zeggen om het nog spannender te maken. Het plan is om na mijn vrijwilligerswerk nog wat rond te reizen in Azie of misschien wel Afrika. Welke bestemmingen zou ik in Mongolie beslissen. Wanneer ik naar huis wil en/of mijn geld is op, zal ik mijn reis terug boeken.

Oké ik had ongeveer nog 6 weken voor vertrek om alles te regelen! Ticket boeken, visum aangevraagd en deze gelukkig ruim op tijd binnen gekregen. Inentingen gehaald, onderdak geregeld voor mijn spullen en auto, uitzoeken verzekering etc. En de laatste week afscheid nemen van vrienden en als een gek mijn appartement leeggehaald.
Het was allemaal wat stressen, maar avond voor vertrek was ik er helemaal klaar voor.

31 januari om 12.30 heb ik het vliegtuig gepakt richting Ulaanbaatar. Ik moest overstappen in Moskou en daar moest ik door de douane voor een paspoortcontrole. Nou in Moskou weten ze tenminste hoe ze een paspoort moeten controleren. Je paspoort wordt letterlijk onder de loep genomen en er goed naar je gekeken of jij het wel bent die op de pasfoto staat. Hier heb je tenminste waar voor je geld en ze maken het ook een beetje spannend. In Nederland kijken ze nog niet eens naar je. Saaie lui!
Vervolgens even door de detectorpoortjes waar een echte Russsische kogelstoter klaar staat om je eventueel te fouilleren.

Het overstappen verliep vlekkeloos. Ik heb nog een belgisch meisje geholpen om de juiste gate te vinden voor Japan.

Om 7.10 Mongoolse tijd kwam ik aan in Ulaanbaatar. Daar werd ik keurig opgewacht iemand van de organisatie. Door een dove Mongoolse chauffeur werd ik gebracht naar mijn gastgezin.

Ik kwam aan bij een oud flatgebouw. Aan de buitenkant zag het vervallen uit. Gelukkig zag de binnenkant er netjes uit.
Ik werd verwelkomd door mevr. Tseso en haar dochter.
Hier meer over in het volgende verslag!









  • 02 Februari 2014 - 19:05

    Angelina :

    Oh...ik ga je echt wel volgen want Mongolië intrigeert mij ook zo! :-)
    En wat lijkt jouw vertrek op de mijne....alleen heb ik het in drie weken moeten doen!
    Phffffffff! :-)
    Nou wijfie....laat het genieten beginnen! :-)
    X

  • 02 Februari 2014 - 23:42

    Marijn:

    Ownee, heb ik je net gemaild, zie ik mu je verslag! Haha, meteen antwoord op een aantal vragen!! Leuk verslag ouw mongooltje!! Ff stressen, maarrrrrrr YOU DID IT!! vooruit, stoere, ouwe mongool bende ;-)
    Ga maar heeel hard genieten en hou ons op de hoogte!!! Kijk uit naar je volgende verslag!! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 16 Sept. 2012
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 43561

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Mongolie en China, Filipijnen en Japan trip

16 September 2012 - 31 December 2012

Trip Noord- India

Landen bezocht: